Jesusbønnen

I det første brevet til tessalonikerne sier Paulus: «Be uavlatelig», men hvordan kan man be uavlatelig? Det kan vi ved stadig å repetere jesusbønnen: «Herre Jesus Kristus, Guds sønn, miskunne deg over meg, en synder». Bruker vi denne frasen regelmessig, vil vi kjenne stor trøst, og det vil vokse fram et ønske om å gjenta bønnen helt til den ber av seg sjøl i oss.

Med tretthet, latskap, kjedsomhet og ønske om søvn vil menneskets fiende prøve å sette et hinder for dette, men står vi med Guds hjelp imot, vil vi få fred i sjela, åndelig glede, velvillighet mot mennesker, renselse i tankene og takknemlighet mot Gud, for i navnet Jesus er der et nærvær av stor og nådefull kraft.

Mange hellige og rettferdige mennesker anbefaler å be jesusbønnen så ofte som mulig, og helst uten avbrudd. Om man eter, drikker, sitter, tjener, reiser eller gjør andre ting, er det nødvendig å stadig bære fram: «Herre Jesus Kristus, Guds sønn, miskunne deg over meg, en synder» slik at Jesu Kristi navn, ved å synke inn i hjerta våre, kan ydmyke ødeleggelsens slange og frelse og opplyse sjela vår.

Den hellige Serafim av Sarov sier: «La all din oppmerksomhet og undervisning være sentrert rundt dette: ’Herre, Jesus Kristus, Guds sønn, miskunne deg over meg, en synder’. Når du går, eter eller står i kirka før messa, hold fram med denne bønnen med leppene dine og i hjertet ditt. Ved å påkalle Guds navn, vil du finne fred, oppnå renhet i ånd og kropp, og Den hellige ånd som er opprinnelsen til alt godt, vil gjøre en bolig i deg og lede deg i all renhet.»

Biskop Teofan Eremitten sier: «Ved å gjenta ustanselig bønnen: ‘Herre, miskunne deg’ eller ‘Herre Jesus Kristus, Guds sønn, miskunne deg over meg, en synder’, har den glødende kristne en spesiell måte å bli kjent med Gud på. Om du ikke har hørt om dette før, så hør nå. Om du ikke har bedt slik før, så begynn i denne timen.»

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s