Fastemat = fast food?

Eg har merka meg at det ikkje er heilt enkelt å følgja dei gamle fastereglane. Spesielt ikkje med det kosthaldet vår vestlege kultur er prega av.

Dei som f.eks. prøver å følgja dei tidlegare tøffe ortodokse fastereglane, har no mange smutthol. Regelen er nemleg å unngå kjøt, fisk, mjølkeprodukt og olivenolje. Chips, brus, mørk sjokolade, vingummi og mange andre søtsaker inneheld ingen av desse ingrediensane, og kan altså etast med godt samvit gjennom heile fasten. Som mi gode kone påpeikte: «Dersom fastereglane hadde blitt skrive i dag hadde garantert sukker stått på fy-lista». Men dei ortodokse fastereglane er skrive i eit tid der overforbruk av raffinert sukker vel var eit temmeleg ukjent fenomen.

Ein annan gamal fasteregel er at i fasten skal ein unngå dyr mat. Denne regelen er også gjengitt av biskop Roald i ein faste-meditasjon. Liknande paradoks for oss moderne menneske er knytt til denne regelen. For kva er billig og kva er dyrt? På vår lokale fiskeforretning kjøpte eg nyleg filet av aure (ørret for dei dansk-talande) og måtte ut med 200 kroner for ein kilo. Så dersom eg skulle følgt den gamle fasteregelen bokstaveleg kunne norsk fastemat nummer 1 – fisk – ikkje stå på menyen.

Og kva er billig? F.eks. ferdiggrilla kylling, Grandiosa, Chips igjen, og MacDonalds-mat. Dette med å fasta var visst heilt overkommeleg, likevel.

På tide å skriva litt om på fastereglane? Det er herved fremja som sak til behandling på neste økumeniske konsil.

Øystein Lid

11 responses to “Fastemat = fast food?

  1. Jeg som eter fisk og fiskeprodukt fem ganger i uka, holder meg sjølsagt unna fisk i fasta og eter bare kjøtt. 😉

    Det du skriver i teksten din viser bare at sjøl om hensikta er god er fastereglene menneskelige bud og påfunn (Fork. 7:29).

    Å Faste er å holde seg unna mat, og så får man heller være ærlige på at man kanskje ikke faster alle dager, men noen.

  2. det letteste er definitivt å faste absolutt. Totalt. Så slipper du å analysere om den eller den oljen er rett, om du kan tillate litt egg, om hvetemel er ok..osv osv. Slutt å spise så går du ikke feil! 🙂

  3. Jeg kan absolutt ikke utale meg med tyngde i denne saken. Det vil si, det er helst det jeg er på dette felt: Tung. Men fasten skal jo lette oss fra det som tynger, både bokstavelig og åndelig. At karneval er farvel til kjøttet betyr jo at fasten skal gi oss nettopp en erfaring med at kjøttet er svakt . Når sult og skjelv inntar kroppen er det en påminnelse om vår dødelighet og avhengighet av Den Uskapte og Udødelige.

    Fasten kan bety fravær av Gud. Det og et verk av Ånden som lar oss hungre etter rettferda. Den tause Gud som tier så lenge at mine bønner blir til virkelige bønner. Spørsmål som slipes slik at jeg tilslutt forstår svaret.

    Det skal komme tid da brudgommen tas fra oss og DA skal vi faste, for DA kan vi ikke annet.

  4. Samtalen om hva fasten innebærer er viktig, nå for tiden burde vi kanskje faste på også andre områder enn bare mat (f.eks informasjon og underholdning..). Likevel, jeg synes fastebestemmelser har noe for seg, til tross for at fisk er dyrere, smaker bedre, osv… Ved å variere kostholdet vårt etter kirkeåret lever vi åndlig på en annen mer fysisk måte. Disiplin har ikke nødvendigvis med personlig smak å gjøre, men å gjøre noe felles, sammen. Derfor er det identitetsbyggende for et fellesskap å avstå fra kjøtt på fredager, f.eks., selv om enkeltindivider liker fisk bedre osv.

  5. For oss som synest vere både nærsynte, smalspora og sjølvsentrerte, skulle eg meine at kapittel 58 i Jesaia-boka set dette med faste i eit større og viktigare perspektiv…

  6. mener du at vi skal bruke fasten til å bli mindre nærsynte, smalspora og sjølsentrerte? I så fall er jeg kjempeenig i det og..en ypperlig sak å avstå et Gosensk kjøttstykke for….

  7. Ja, for eg er ikkje sikker på om Jesus har bede oss om å ta temperaturen på vårt åndelege liv. Men det eg veit, er at han seier: Ta krossen din opp og følg meg, ha blikket festa på meg og hald fast på mitt ord, ver til for meg og dine medmenneske!

  8. Jeg oppdager også at faste har lett for å bare bli navlebeskuende. Derfor er øvelse i barmhjertige gjerninger både mer disiplinerende og sannsynligvis bedre for mitt åndelige liv??
    Det er ikke lett å «ha blikket festa på meg»…det høres greit nok ut, men i praksis er det temmelig vagt synes jeg..
    Den «temperaturen» vi kan ta på vårt overflodssamfunn generelt ved å være alternative og faste, er derimot ganske skremmende/ nyttig/ interessant..

  9. Det er så sant, så sant, det du seier Inger Lill. Må Gud velsigne deg med all den visdom og innsikt som Den heilage Ande har å gje oss som roper eller kviskrar våre Kyrie Eleison!

  10. Skal jeg virkelig mat-faste blir det å spise norske pølser i ett kjør, da de ellers ikke tas i med ildtang, og er minst på høyde med stein i skoen hva plage og vemmelse angår.. ville være en sann speking av .. kjøtet.. for en som ellers stort sett spiser fisk 5 dager i uken.
    Forøvrig har vel hensikten med matfaste alltid hatt et charitativt perspektiv. Man avstår fra mat for å kunne bruke maten (pengene) til de trengende. Dette kan bety en daglig tilsidelegging av et fast beløp, f. eks 50 kr pr pers. Om man dessuten er i en slik situasjon at man av og til må kjøpe mat ute (jobb eller reise) kan samme beløp automatisk f.eks overføres Caritas.

    Forøvrig kan istemmes fader Johannes synsunkt. Dessuten er det mulig å konvertere fra fisk (for fiskeleskerne) til vegetar. Det finnes en mengde (enkle) oppskrifter som koster minimalt og smaker maksimalt.

    Ellers kan det ikke stå til diskusjon at fredag er fisk/eller vegetardag året rundt.

    Og forøvrig er jeg sjeleglad i ordets spesifikke betydning når påskedag opprinner… i ethvert henseende. Faste er slitsomt.

Legg att eit svar

