Kast ikke bort smerten

I evangelieteksten etter Markus (2:1-12) får vi høre historia om fire menn som heiser en lam mann ned gjennom taket for at han kan komme nærest mulig Jesus. Tanken var nok at den lamme kanskje kunne bli helbreda om han fikk se og høre denne tømmermannen fra Nasaret, og holdninga deres imponerer Kristus. Deres åpenlyse tru på Jesus som Messias gjør at han både tilgir mannen syndene hans og leger han fra sjukdommen.

Evangelieteksten seier først noe om Jesu Kristi guddom, for det er i følge profeten Jesaja bare Gud som kan tilgi synder. Likevel tilgir Jesus synder. Det er også bare Gud som kan helbrede, men likevel gjør Jesus det, og i tillegg er det bare Gud som kan se alt i menneskehjertet, men likevel ser Jesus til det innerste av de skriftlærdes hjerter. Teksten vår viser at Jesus Kristus er både sann Gud og sant menneske.

Hendinga i Kapernaum viser oss at ei av hensiktene med Jesu komme til jorda var at menneska en gang for alle skulle få tilgivelse for syndene sine. Forutsetninga er at vi personlig trur på hans guddommelighet. Vi må tru at han døde og sto opp igjen for å ta på seg syndeskylda vår. Men trua er også kollektiv. Jesus ser jo til DERES tro, men helbreder den ene. Trua til de fire, reddet den lamme. Så i tider vi er svake og sjuke, kan kirkens tro holde oss oppe.

Peter Chrysologus, erkebiskop i Ravenna på 400-tallet, forklarer i ei preke over den samme evangelieteksten at den sjukesenga som en gang bar oss, skal vi nå bære selv. Han vil vi skal forvandle smertens seng om til et vitnesbyrd om Kristi nåde og legedom. Eller sagt på en annen måte; de såra og skuffelsene som vi overvinner med trua på Herren Jesus Kristus, vil være våre største vitnesbyrd for verda.

Rick Warren i Saddleback Church sier at vi har ei historie å fortelle for hver eneste oppleving der Gud har hjulpet oss, og videre at de erfaringene vi har angra mest på i livet – de som vi helst vil gjemme og glemme – er de erfaringene Gud vil bruke for å hjelpe andre. La oss derfor ikke kaste bort smerten vår, men la den vitne om at trua på Jesu Kristi guddommelighet, kan frelse oss fra synd og sjukdom til ære for Faderen, Sønnen og Den hellige ånd.

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s