Om å holde seg nær Kristus når man ber

Målet for det kristne livet er å leve i kjærligheten, i Kristus. Bønnen er kjernen i dette livet, for i bønnen kommer vi nær Gud. Mange kristne opplever at tanker og følelser trekker dem vekk fra dette målet og forstyrrer konsentrasjonen. Særlig kan det være vanskelig i vår tid, siden vi lett utsettes for altfor mange inntrykk utenifra, jeg tenker på stor bruk av TV, internett, mobiltelefon  osv..

Hva skal man da gjøre for å bringe tanker og følelser i samstemmighet med vår tro? Dette spørsmålet kan ikke besvares med ett enkelt svar. Men det finnes i hvert fall to hjelpemidler den troende kan benytte seg av: For det første skal fremmede tanker og følelser møtes med bønn. Vi må jage vekk det som forstyrrer forholdet vårt til Kristus. Dette kan gjøres ved å be enkle bønner som «Herre Jesus Kristus Guds Sønn, miskunne deg over meg en synder!» eller rett og slett bare ved å påkalle Jesu navn i stillhet. Det er en god ting å gjøre det til en vane å påkalle Jesu navn i det daglige liv. Det beste er om du klarer å gjøre påkallelsen av Jesu navn til en del av selve livet.

Det finnes også en annen tilnærmelse for hvordan den kristne kan møte de avsporende tanker og følelser. Måten er kort og godt å bringe de forstyrrende tanker frem i lyset, ved å sette ord på dem ovenfor en åndelig far. Når vi lar det som forstyrrer oss komme frem på denne måten, kan det ufarliggjøres.

Desto mer du sliter med å holde konsentrasjonen i bønnen, og i det daglige kristne liv, jo mer bør du kjempe imot det som forstyrrer. Da kan Kristus rense dine tanker.

One response to “Om å holde seg nær Kristus når man ber

  1. Om det er i glede eller sorg,
    til min Gud og Frelsar eg får gå
    med alt det som meg på hjarta ligg.
    Alt Han tåler, Han mi trygge borg.
    Sår og revner er så lett å få,
    så dagleg eg om Hans nåde tigg.

    Alle mine tankar veit Han om
    og merkar seg kor titt eg fer vilt.
    Men opp att Han trufast leiter meg.
    Lys Han kastar inn i mørke rom
    og kan tale både strengt og mildt,
    for meg å leie på rette veg.

    Eg ikkje veit korleis eg skal be
    for rett å be, etter viljen Hans.
    Så difor eg kan så tafatt bli.
    Men Anden meg kjem til hjelp med fred,
    med ordlause sukk til Herrens sans;
    Han eige meg vil til evig tid.

Legg att eit svar

