Finnes det fiender?

Jesus sier: «Elsk deres fiender!» (Matt 5, 38 ff.). Vi vet at Jesus selv overgav seg til sine fiender uten å gjøre motstand, at han frivillig led døden på korset. Han slo ikke igjen når han ble slått. Når disiplene ved en anledning forsøkte å forsvare han, sa Jesus: «Stikk sverdet tilbake igjen, for den som griper til sverd skal falle for sverd»(Matt. 26, 52). Betyr dette at vi som kristne ikke lenger skal ha noen fiender?

Grunnen til at Jesus ikke gjorde fysisk motstand mot den urett som ble begått mot ham, må være at han hadde en annen viktigere oppgave. Hans reelle fiende var en åndelig størrelse, Djevelen. Riktignok manifesterer djevelen seg fysisk også, slik han gjorde i den ondskap som rammet Jesus selv. Likevel visste Jesus at han måtte lide korsets død, for deretter å stå opp igjen for å påføre djevelen banesåret. Døden er djevelens beste våpen, og det var kun ved å tilintetgjøre døden at Jesus kunne bringe denne verden og mennesket tilbake til Gud og det evige liv.

Det finnes altså fiender, både konkrete i vår virkelighet og i det hinsidige. Men Jesus viste oss hvordan hatefulle fiender til slutt må falle for tro, håp og kjærlighet. Det finnes en kamp og en krig, men den kristne må ty til de riktige våpnene.

Advertisements

3 responses to “Finnes det fiender?

  1. «Døden er djevelens beste våpen…» Det forstår eg ikkje. Kven var det som gav Adam dette påbodet: «Du må gjerne ete av alle trea i hagen. Men det treet som gjev kunnskap om godt og vondt, det må du ikkje ete av; for den dagen du et av det, skal du døy.» Var det ikkje Gud, Skaparen? Kva var det djevelen sa: «Neida, de skal ikkje døy! Men Gud veit at den dagen de et av frukta, skal auga dykkar opnast; de skal verte som Gud og kjenne godt og vondt». Djevelens fremste våpen er å få oss til å tru at vi veit betre enn Gud… Og det ber heile verda preg av. Så døden kom inn i verda fordi menneska synda. Gud la alt han hadde skapt under forgjengelegdom, og såleis er det Gud som rår over både liv og død.
    Utan døden kunne ikkje Frelsaren har dødt for all verdsens synd, og slik forsona oss med Gud. Og ved Den oppstadne er det vi får liv, uforgjengeleg liv. For Kristus har sigra over døden, og ein gong skal Den rettferdige dommaren kaste døden og dødsriket i eldsjøen. Og eldsjøen, det er den andre døden. Der endar også dei som ikkje har sitt liv i Kristus, i han som er oppstoda og livet.

  2. Hei Audny.
    Jeg tror jeg tenkte mer på dette med at Jesus «ved sin død tilintetgjorde døden», slik at døden ikke lenger er vår fiende, men kun en overgang til livet. Døden er overvunnet ved Kristi oppstandelse.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s