Vandringen med Gud – fra lys til mørke

I sorgen etter sin kones død, stiller C.S. Lewis i boken A Grief Observed vanskelige spørsmål om Guds rolle i det som skjer. Hvor er Gud når livet glipper, hvor er Gud midt i sorgen? Når du opplever glede og alt i livet ditt går på skinner og du vender deg til Gud og takker og lover ham for det, oppleves Gud særlig nærværende. Men hva skjer når du vender deg til Gud i smerte, når du er langt nede, når du er fylt til randen av sorg og plage, og veien ut av mørket synes for lang og tung – da opplever du kanskje at Gud smeller døren i fjeset på deg og bolter den igjen. Og etterpå er det bare stille. Mange opplever, nettopp i krisetider, at Gud er langt borte. Også salmisten roper til Gud at han må våkne opp. ”Hvorfor sover du, Herre?” (Sal 44:24). Gud var aldri i virkeligheten langt borte, men følelsen og opplevelsen av hans fravær var tydelig. Mennesket kan erfare Guds lys så sterkt at det oppleves som et mørke – et guddommelig mørke…

Kom gjerne og hør hele foredraget i Sta Sunniva misjon i Bergen, 25. mars kl. 19.00. Det blir messe først og etterpå foredrag med samtale. Temaet er: Vandringen med Gud – fra lys til mørke.

Vel møtt.

Kim

Advertisements

4 thoughts on “Vandringen med Gud – fra lys til mørke

  1. Takk Kim,
    Er det ikke Guds fravær et karaktertrekk ved kristen teologi også utenfor sorgen og stillheten? Jeg mener at selve erfaringen av Gud åpenbarer for oss den avstanden det «er» mellom oss og Den gudommelige virkelighet. Er ikke denne avstanden nettopp hva den mystiske erfaringen består i?
    Du svarer sikkert på dette i foredraget ditt..

  2. Hei fr Johannes. Jo, jeg tror du er inne på noe vesentlig, hmmmmm, om det kommer frem på foredraget vil tiden vise 🙂

    Det er interessant at flere mystikerne vitner om at når Gud meddeler seg så gjør han det ikke på sansenes eller forestillingenes nivå. Det virker som om erfaringer av Gud ikke lar seg fange av språklige tilnærminger. Derfor skriver Stinissen om stillheten at den er «den fullhet som sprängt alla begränsade uttryckssätt». Kanskje ordenes referensielle funksjon mister sin kraft i møte med Gud, for det er vel ikke mulig å beskrive det ubeskrivelige eller språkliggjøre det uutsigelige? Dilemmaet knyttet til språk og virkelighet er jo på ingen måte nytt, men kan ofte være et problem når mystikere skal prøve å formidle videre sine erfaringer av Gud.

    Dette ble litt usortert, men det er sent på kveld – og det er fredag… :-).

    Hils.

  3. Kim,
    jeg tror du har helt rett, at begrepene mister sin refrensielle fuksjon i møte med Gud. Derfor må også teologien – som jo er «språk om Gud»- være basert på den mystiske erfaringen av den gudommelige distanse.
    Dette ble kanskje litt kryptisk… Men jeg er altså helt enig med deg.

    Uansett, måten å si det på er kanskje at Gud overvelder og overstiger våre begreper.

    håper du holdt foredraget på riktig dag 🙂

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s