«Å holde fokus»

I juletiden er det lett for den kristne å miste fokus. Paradoksalt nok, for alt det ytre som omkranser julehøytiden skulle opprinnelig orientere oss mot barnet i krybben; juletreet, gavene, glitteret og stjernene. Isteden kan det virke som om Jesusbarnet kun blir en av mange kulisser for gode og stemningsfulle opplevelser av julen.

I Kirkens finnes det måter å gjenfinne fokus. På latin betyr fokus opprinnelig ildsted. Ildstedet var midt i huset. Når det mørkner og blir kaldt tennes ilden og brannen gir varme og lys til alle i huset. Hvis denne ilden ikke holdes ved like natten igjennom blir det straks kaldt og mørkt. Når vi mister fokus – ildstedet – mister vi orienteringsevnen. Vi kan da verken se vår neste eller våre fiender, for når ilden går ut brer mørket seg. De som står oss aller nærmest blir kun skygger og mørke ansikter. Ingenting blir bedre enn noe annet; i mørket er alt grått og svart og like dårlig eller like bra.

Kristus er Kirkens fokus. Han er vårt ildsted, han gir lys og varme. Holder vi oss nær Ham, og nærer Hans liv i oss, da vil vi også bli i stand til å se våre neste.

Hva skal vi da gjøre for å få det rette fokus når verden forsøker å distrahere oss? Hemmeligheten er å holde Kristus-livet levende og varmt. La det aldri brenne ut! Vi skal bruke adventstiden i juleforberedelser med våre kjære. Men det viktigste er å gi rom og tid til Herren selv ved å be til Han og motta han som kom og skal komme igjen. Først når vi selv holder fokus kan vi være virkelig tilstede i oss selv og for våre medmennesker.

3 thoughts on “«Å holde fokus»

  1. Takk for fine tanker fr. Johannes. Jeg er så enig så enig. Det er mange i seg selv gode og vakre ting i vår julefeiring som kan bidra til at vi ikke holder det rette fokus. I denne sammenheng vil jeg gjerne dele noe som talte sterkt til meg om dette.
    For mange år siden i et kunstgalleri, jeg husker ikke hvor, så jeg et bitte lite maleri i en overdimensjonert og vakker ramme. Maleriet som var det som skulle fremheves ble på en måte overskygget av den overdådige rammen . Det var den vakre rammen som kom i fokus. Dette har ofte talt til meg vdr. julefeiringen. Det er viktig med en ramme om høytiden, og for egen del er jeg svært glad i denne. Men det er det som er innenfor rammen som er det viktige. Det er Jesus som skal være i fokus. Ved juletid kan det bli veldig mye ramme. Så derfor noen linjer fra Brorson: » Jeg gjerne palmegrene vil om din krybbe strø, for deg for deg alene jeg leve vil og dø. Kom la min sjel dog finne sin rette gledes stund, at du er født her inne i hjertets dype grunn.»

  2. Mye man kan trekke ut av gammelt språk:) Ordet har forresten flere interessante betydninger:

    focus, foci N (2nd) M
    hearth, fireplace; altar; home, household, family; cook stove

Legg att eit svar

