Einar Lundby om kjærleiken til Gud

 

Einar Lundby kom tilbake frå eit opphald i Tyskland desillusjonert og forvirra. Hans møte med Freud og psykoanalysen vart ikkje som forventa. Heime i Noreg tok han seg åtte dagar og reiste med nytestamentet sitt til fjells.

 

På snøplogkanten opna han boka på måfå og fant då Joh. 14:21: ”Den som har boda mine, og som held dei, den er det som elskar meg. Og den som elskar meg, skal Far min elska. Ja, den som elskar meg, skal eg òg elska og openberra meg for.”

 

Sjølv seier han om hendinga: ”Jeg fikk se at det å elske Gud som jeg ikke kunne få til å tenke muligheten av, ikke så mye besto i føleleser som i lydighet mot Guds ord og hans vilje. Og det var det som var å elske Gud – det sto jo på prent.”

 

Ja, eg ser det meir og meir sjølv: Kjærleik kjem best til uttrykk gjennom lydnad og gjerningar, og ikkje gjennom ordstraumar og føleri.

 

Roy-Olav

3 responses to “Einar Lundby om kjærleiken til Gud

  1. Helt enig Roy-Olav. Tenk bare på hva Jesus sier han at vil si på dommens dag: » Jeg var hungrig og dere gav meg å ete, Jeg var syk og dere så til meg, Jeg var naken og dere kledde meg osv » . Han vil ikke spørre om hvor mange store åpenbaringer vi har hatt, eller hvor mange herlige møter vi har vært på , eller hvor gode prekner vi har holdt osv.. Her har det lett for å bli slagsider i kristenlivet. Tradisjonelt har det blitt advart både mot følelser og gjerningskristendom i Lutherske sammenhenger. I mange frikirkelige og karismatiske sammenhenger har følelsene tatt overhånd.
    Gud vil at vi vandrer midt på veien,og han vil også gi oss gode følelser. Tenk hvor godt det er,når vi kjenner det som Paulus sier :» Guds Ånd vitner med vår ånd at vi er Guds barn».Dette gir styrke til å gjøre Guds gjerninger i hverdagen.

  2. Og en annen interessant ting, Tore Andreas, er Jesu ord i åpenbaringen kapittel to og tre. Mange kristne hyler i dag om nåden i den nye pakten og tro uten gjerninger, men ingen tenker over at Åp. er en nytestamentlig bok. Der holder faktisk Jesus synden opp imot oss og ber oss vende om og gjøre gjerninger i mengde (kap. 2 og 3).

Legg att eit svar

