Bønn for verden

 

«Jeg tenker, altså er jeg,» sa Descartes, «Jeg elsker, altså er jeg,» sier Nina Karin Monsen. Vi kunne fortsette i samme gate og si jeg elsker, altså tror jeg, jeg elsker, altså ber jeg. Gud viser oss hva kjærlighet er. Kjærlighet til Gud er å elske menneskene og alt det Gud har skapt. Den som tror gleder seg med de glade og sørger med de sørgende.

 

Verden trenger de kristnes bønner. Hvis ingen ber, går det verre med det gode i veden. De troendes bønner hjelper fram det gode, vi står sammen med Gud i kampen mot alt det onde i verden.

 

Jeg kjenner en kvinne som hadde en lysende akademisk karriere foran seg, men så hoppet hun av og gikk i kloster. Hun begrunnet det med at hun ville tjene menneskeheten på en bedre måte enn å skrive lange avhandlinger som bare ble liggende i en skuff. I klosteret ber hun nå for menneskene og hele verden sju ganger om dagen.

 

Bønn forplikter. Å be er et liv, ikke bare ord. Bønn er overgivelse til Guds vilje og vi lever det vi ber. Den som elsker kan ikke trekke seg unna, men lider med og går inn i de gjerninger Gud viser ham til. 

«Jo mer brennende kjærligheten er, desto helligere er vårt liv» sier starets Siluan.

 

                                                            Ingrid Maria

2 responses to “Bønn for verden

  1. Takk for dette Ingrid Maria. Det er gode ord til ettertanke.En kjenner på lengsel etter mere av bønnens Ånd. Etter mere stillhet til bønn og fordypelse midt i all informasjon og inntrykk som presser se på oss.

  2. Takk for din respons. Ta vare på lengselen du kjenner på. Lengsel etter mer av bønnens Ånd og etter stillhet er jo lengsel etter Gud og ønkse om å være sammen med Ham. Når lengselen slutter, er det et faresignal. Det er Gud som vil dra oss til seg, Han tar initiativet til bønn og vi er alltid velkommen til å bruke muligheten. Bønn er ikke prestasjon men overgivelse. Det vi skal be om får vi fra Gud. Men bønn er heller ikke bare å be OM noe, det er også å være stille og vente på Gud og lytte til hva Han vil si.

Legg att eit svar

