Liv og død

 

I sammenheng med begravelsen til et kjært familiemedlem skriver kirkefaderen Ambrosius: «Døden er ikke en del av vår natur. Den ble en del av vår natur. Gud forordnet ikke døden fra begynnelsen, den ble pålagt som en forbannelse. Mennesket hadde – på grunn av synden – begynt å erfare et liv under byrdene av arbeid og sorg. Men det måtte også finnes en ende på disse ondene: Døden skulle gjenoppbygge det menneskelivet hadde ødelagt. Uten nåden hadde udødeligheten blitt mer en byrde enn en velsignelse. Døden er derfor ikke årsak til mismot og sorg, for den er nødvendig for menneskets frelse»

 

Sitatet fra Ambrousius viser oss menneskelivets tvetydighet. På den ene siden ønsker vi ikke å dø. Det finnes en sterk selvoppholdelsesdrift i oss. I det minste ønsker ikke våre kjære at vi skal dø. På den andre siden er det åpenbart at vi heller ikke ønsker å leve slik vi gjør i dette livet for alltid. Vi lever i syndefallets verden, og vi ønsker at alt det onde som plager oss engang skal ta slutt. Vi kan ikke forestille oss et liv uten døden.

 

Hva er det da vi ønsker? Det kristne svaret på dette er at mennesket er bestemt for å leve et liv i «Guds velsignelse». Hva dette betyr helt presis kan vi ikke vite. Det velsignede liv kan være så mangt. Hovedkjennetegnet er at et slikt liv har «det sanne livet» som mål. Dette målet føler vi oss dratt imot. Uansett livssituasjon, om vi er glade eller sørger, er lengselen etter det sanne liv hos Gud det vi lever for her på jorden. Jesus sier: «Jeg vil se dere igjen, og deres hjerter skal glede seg» (16,22). Denne gleden smitter oss også nå, i vår streben i vårt daglige liv. Men vi vet at gleden først blir fullkommen når vi har nådd helt frem.

 

fr. Johannes

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s