Om bønn

 

Vi vet alle at bønn er viktig i et kristenliv. At bønn kan være vanskelig, vet vi også. Bønnen er i sitt innerste vesen et møte mellom sjelen og Gud, skriver metropolitt Anthony Bloom i sin bok ”Att leva i bøn” (orig. tittel: ”Living Prayer”). Men for at det skal bli et virkelig møte, må det være to personer og begge må være helt seg selv. For det meste er vi ikke ærlige og ekte, ikke helt oss selv, mener Bloom. Jeg mener Bloom går til problemets kjerne. Vi vet ikke selv helt hvem vi er, eller vi er mange forskjellige, og når vi skal møte Gud, vet vi ikke hvilken del eller ”bås” av oss selv vi skal møte ham med.

 

En måte vi løser dette problemet på, er å snakke selv hele tida, slik vi gjør i overfladiske møter med mennesker når vi frykter en dypere dialog. Er vi ikke hjemme i oss selv, kompenserer vi med mange ord. Slik blir bønn enetale og ikke dialog. Vi våger ikke være stille og vente på hva Gud vil si.

 

Anthony Bloom forteller om en eldre kvinne som søkte hans råd. Hun hadde bedt nesten uopphørlig i 40 år, men aldri kjent Guds nærvær. Bloom spurte henne: ”Ga du Ham anledning til å si et ord?” ”Nei”, svarte hun, ”jeg snakket til Ham hele tiden. Er ikke det meningen med bønnen?”

 

Bloom ga henne et godt råd. Han visste at hun elsket å strikke, og foreslo at hun skulle sette av et kvarter hver dag og bare sitte og strikke innfor Guds ansikt. Dette gjorde hun. Etter en stund kom hun tilbake til Bloom og sa: ”Dette er jo merkelig! Når jeg ber til Gud, d.v.s. når jeg snakker til Ham, kjenner jeg ingen ting. Men når jeg sitter fullstendig tyst og stille, ansikt til ansikt med Ham, da er jeg liksom innesluttet i hans nærvær.”

 

                                                                                          Ingrid Maria

Legg att eit svar

