Historiens Overtid

 

Jesus svarte – til fariseeren: ”Guds Rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Ingen vil kunne si: Se her er det, eller: Der er det. For Guds Rike er iblant dere.” (Luk 17:20f) Guds Rikes nærvær iblant oss er altså å forstå som noe usynlig for øynene.  Men så tilføyer Jesus – til disiplene: ”Likesom lynet, når det blinker lyser fra himmelbryn til himmelbryn, slik skal det være når Menneskesønnen kommer til syne på sin dag.” (Luk 17:20,24)

 

Det er en forskjell mellom de som forfølger Jesus og de som følger han. Ja, å følge Jesus eller ikke er selve forskjellen. De menneskene som fariseeren representerer levnes lite håp om å se og forstå noe verdens ting av det som Jesus åpenbarer for sine følgesvenner.

 

Denne forskjellen er ikke noe kjernetema for helliggjørelsen av oss kristne her i dag. Vi beveger oss nå i ytterkantene av frelseshistorien, og derfor er det vel at disse tekstene er plassert her på overtid i Kirkeåret (fordi påsken ble feiret så tidlig).  Men, og likevel når Jesus taler til disiplene om ”de siste ting” og ”den siste tiden” så er dette noe som vi også skal kjenne til og tenke på.

 

Jesus vil ikke at vi kun skal tenke her og nå, og enden. Han minner oss om Abrahams nevø Lot, som bodde i en by der det onde satt så dypt at det var maktesløst å holde tilbake. Rettsvesen, staten, samfunnet, familien var i oppløsning. Det eneste som gjensto for Lot var; å flykte for å berge livet, da Sodoma gikk til grunne.

 

Og Jesus tar oss enda lengre tilbake mot den opphavelige virkeligheten til Noas tid, da ondskapen på jorden økte og ble så stor at den ikke kunne helbredes. Men Noa var rettferdig og hederlig og vandret med Gud. Fordi han gav alt sitt håp til Herren og trodde Gud, så handlet Noa etter Herrens vilje. Derfor fløt Noa opp når alle de andre druknet i flommen. 

 

Først på den ytterste dag, får vi se hva vi trodde, og er slutten som begynnelsen, da passer beskrivelsen av Edens Hage – Paradiset. Som den bekjennende, angrende, troende og følgende røveren på høyre side fikk høre av Jesus på Golgate “I dag skal du være med meg i Paradis” Luk23:43

 

dn Ole G

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s