”Kose-pietismen”

 

Vårt Land 20/10 har en reportasje om det nye salmebokforslaget i Den norske kirke. Forslaget blir kritisk vurdert av teologiprofessor Trond Skard Dokka som sier at en stor del av salmene der handler mer om oss selv enn om Gud. De er opplevelsesorienterte, også når de uttrykker nød for alt det vonde i verden, og det er lite igjen av eget ansvar og bot. Professoren aner en tendens til en dypt følt selvopptatthet der man bevarer det snille i kristendommen, men fjerner det plagsomme, og han kaller denne tendensen for ”kose-pietismen”.

 

Professorens tale er klok og tatt på kornet. Jeg har selv lest i dette nye salmebokforslaget og må gi ham helt rett. Det jeg likevel ikke forstår er at han kobler dette til pietisme. Var det noe pietistene kjempet imot, så var det virkelig slike tendenser som han nevner her.

 

Det er underlig, ja et stort paradoks rett og slett, hvordan pietismen er blitt den store stygge ulven både for lek og lærd, for høykirkelige så vel som liberalere, kulturpersoner og fritenkere. Skylder man på pietismen, tilhører man liksom det gode selskap. Egentlig vet de fleste ikke lenger hva pietisme er, noe bl.a. pietismedebatten i avisene tidligere i år var et tydelig bevis på. Hvorfor angripe noe man ikke vet hva er?

 

Om noen år synges sannsynligvis ”Nå har vi vaska gølvet, nå har vi børi ved” på julegudstjenestene rundt om i landets kirker. Det er likevel ganske lenge siden vi vaska golvet skikkelig med mye vann som de gjorde i husmannsstuene på Prøysens tid. I dag er det moppen som gjelder, vi mopper oss gjennom verden og koser oss inderlig med oss selv. Men pietisme er dette ikke.

 

                                                                                                                Ingrid Maria

2 responses to “”Kose-pietismen”

  1. Du har nok rett i at de fleste ikke lenger vet hva pietismen innebærer, men det gjelder helt sikkert ikke Trond Skard Dokka (TFs dyktigste systematiker).
    Videre angriper han ikke i og for seg pietismen, men den «kosete» kristendomsvarianten som kommer til uttrykk f.eks. i det nye salmebokforslaget. Han trekker inn pietismen fordi salmebokforslagets kristendomsforståelse er grunnleggende subjektiv og følelsesorientert, delvis sentimental, akkurat slik pietismen er. Samtidig fjerner man det eksistensielle alvoret og det personlige ansvaret som er pietismens adelsmerker.
    Du har helt rett i din siste kommentar: «pietisme er dette ikke». Det samme sier jo professor Dokka. Men «kose-pietisme» – i betydningen subjektiv kristendomsforståelse uten alvor og ubehageligheter – det er det.

  2. Takk for kommentaren, som gir meg anledning til å si at jeg ikke hadde tenkt å angripe Trond Skard Dokka. Jeg er tvert imot glad og takknemlig for hans treffende karakteristikker om det nye salmebokforslaget, og jeg er helt og fullt enig med ham i det han sier i denne VL-reportasjen. Det var ikke min mening å kritisere Trond Skard Dokka, men jeg ser nå at innlegget mitt kan oppfattes slik. Jeg har vært opptatt av å forsvare pietismen og har brukt VL-reportasjen som en anledning. «Kose-pietismen» er jo et ord jeg har hørt flere ganger og jeg vet at det ikke er Trond Skard Dokka som har funnet det opp. Saken er at jeg i lengre tid har undret meg over en generell uvitenhet om hva pietisme er og at pietismen er en takknemlig skyteskive i diskusjoner og samtaler om tingenes tilstand. Jeg er glad for at hverken du eller Trond Skard Dokka er blant de usaklige pietisme-kritikere.Den egentlige pietismen var jo en fromhetsbevegelse med bakgrunn i det felleskirkelige og de målbar kristusmystikken i en ellers avmystifisert og rasjonalistisk kristendomsforståelse. Mye mer kunne jeg sagt om dette, men det får ikke plass på en blogg.

Legg att eit svar

