Jeg er trygg hos deg

 

Det finnes mange måter for et barn å bli kjent med Guds ord på. Det kan for eksempel skje via bibelfortellinger, dramatisering og bønn. Det finnes også mange gode barnesanger som skaper glede og trygghet. Sangen ”Jeg er trygg hos deg” handler nettopp om dette. Den forteller om en Gud som har omsorg og tar et lite menneske på alvor. Om man vil, kan den også synges med bevegelser til. Da er det lettere å leve seg mer inn i budskapet.

 

Jeg er trygg hos deg

Jeg kan be til deg

Jeg kan lovsynge ditt navn.

Du har tid for meg,

når jeg søker deg.

Min herre

Min gud

 

Jeg synes det er inspirerendes å snakke med barn. De deler villig sine tanker og ideer om forskjellige ting. En dag hadde jeg en samtale om bønn. En gutt svarte raskt: ”Det er å snakke med Jesus, og det gjør jeg hver kveld. Da gjør jeg sånn”, og barnet folder sine hender. En jente rakte forsiktig opp handa si og svarte: ”Jeg bruker å gjøre slik”, og strakte forsiktig opp hendene. De hadde en klar formening om hva de gjorde når de skulle synge aftenbønnen sin.

 

Det er en trygghet for barna å vite at de har en venn som aldri svikter uansett hvor gale ting er, for det er ikke alltid lett å være snill og grei. En hektisk hverdag stiller krav til både små og store, og av og til feller man nok en tåre – kanskje fordi man ikke blir sett eller hørt. Derfor er det viktig å bruke tid sammen med barna og bygge tillit og trygghet, men om de voksne svikter er der alltid en venn i himmelen som har tid.

 

Karen Helene

One response to “Jeg er trygg hos deg

  1. Takk for at du skriver om barna, Karen Helene. De er våre forbilder i så mangt.
    Hilsen Ingrid Maria

Legg att eit svar

