Åndens makt

 

Vi leser i avisen Vårt Land (www.vl.no) at Blakstad sykehus i Asker har leid inn to klarsynte. Beboerne ved sykehuset har klaget på «nærvær i rom som ikke kan forklares, fysisk berøring som trykk på kroppen, lyder eller ting som faller ned på uforklarlig vis» ifølge avisen. Dette nyhetsoppslaget stiller seg i rekken av flere lignende saker der offentlige institusjoner har leid inn «åndelig kompetanse» for å få bukt med slike problemer.

 

Det er bra at mange i «det sekulære offentlige» nå begynner å ta høyde for åndelige fenomener. Slike fenomener blir jo ikke borte selv om man tror de ikke er der. «Mannen i gata» har forstått dette, og flere og flere kommer til å begynne å tro på en åndelig virkelighet og at noen fenomener ikke lar seg forklare. Problemet er at det såkalte «kristen-Norge» har overlatt arenaen til de nyreligiøse, til seerne og spåfolket. «Skriften alene» kan ikke fylle etterspørselen, her trengs det «bønn og faste» slik som Jesus forklarer disiplene. Den norske statskirkeligheten kommer heller ikke på banen, til tross for sin store utbredelse. Kanskje ikke så rart siden lutherdommen hele tiden har lagt vekt på at ritualene i beste fall er «fromme uvesentligheter» og at de dødes verden er noe vi skal ignorere.

 

I Den nordisk-katolske kirke velsigner vi hus og andre gjenstander. Om nødvendig kan også presten foreta en utdrivelse først. I motsetning til de nyreligiøse driver vi ikke med «koseprat» med onde krefter. Å sende bud på klarsynte for å løse problemer med uro og fremmede krefter i et hus, er som å inngå en fredspakt med Hitler. Det kan bli rolig en stund, men en slik pakt åpner dessverre opp for ennå større plager. De klarsynte vil dermed bare akselerere utviklingen.

 

Vi kristne har alle fått klarsynthetens gave. Ikke slik nyreligiøsiteten sier, men på den måten at vi kan se hvilke krefter som her er i sving. Vi skal ha frimodighet for å forkynne dette ovenfor våre medmennesker. Det er et stort vakuum der ute når det gjelder åndelig kunnskap og kraft. Så lenge Den ondes virksomhet får gå upåaktet hen enten ved at ingen tror på han eller at mennesket spiller på lag med han, vil han ikke avsløres. Kristi nærvær vil derimot avsløre den ondes gjerninger. Alle kristne bringer Kristi nærvær. Vi har dermed en stor oppgave foran oss. Den hellige, sterke og udødelige Gud står med oss, og det er han selv som har gitt oss å bruke alle kirkens ritualer og velsignelser.

 

fr. Johannes

Advertisements

2 responses to “Åndens makt

  1. Ja dette er det veldig bra at du tar opp fr.Johannes.
    Jesus triumferte over makter og myndigheter på korset.
    Han stillet dem åpentlyst til skamme. Derfor har vi som kirke de rette våpen mot mørkets hær. Desverre har disse ting vært lite påaktet i vårt land, og det er så populært med nyåndlighet og klarsynte.Det er jo heller ikke til anstøt å benytte seg av slike i dagens samfunn. Men Jesu navn , kirke og kristendom, ja det er farlig det. Ja i sannhet det er farlig for mørkets makter.

  2. Takk for responsen Tore. Jeg tror vi kommer til å se sterkere og synligere konfrontasjoner mellom Gud og djevelen i vårt samfunn. Når folket ikke lenger lever under korset, mister de også korsets vern mot mørkets makter. Du har helt rett: Vi trenger å fokusere sterkt på Jesu seier på korset. En teologi som kun fokuserer på rettferdiggjørelse for meg i en himmelsk rettsal, vil stå hjelpesløs ovenfor de problemstillingene vi møter her.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s