De hellige

 

Arkimandrit Sofrony har skrevet en bok om Den hellige starets Siluan. Der står det bla. a. tekstene fra om det å være hellig: ”Den som er skapt i Guds bilde er skapt til et liv ”likt hans.” Den som har fått frelse i Gud får et liv som ligner Guds eget liv. Gud er allesteds nærværende og allvitende, og de hellige mottar i Den Hellige Ånd et all-nærvær og en all-viten som ligner Guds. Gud er lys, og i Den Hellige Ånd blir de hellige lys. Gud er kjærlighet som omfatter alt som eksisterer, og de hellige omslutter i Den Hellige ånd hele verden med sin kjærlighet. Gud alene er hellig, og helgenene har sin hellighet i Den Hellige Ånd. Hellighet er ikke et etisk men et ontologisk begrep. Et menneske er ikke hellig fordi det har en høy moral, eller fordi det lever i åndelig kamp og bønn    til og med fariseerne holdt fasten og forrettet lange bønner. Det menneske er hellig som inne i seg eier Den Hellige Ånd. Gud, som er Én, er sannheten og livet, og de som er delaktige i Den Hellige Ånd har sannhet og liv. De derimot som fjerner seg fra Gud dør den åndelige død og går ut i det ytre mørket.

 

Den hellige starets Siluan på Athos (død 1938) var en høyst enkel og ulært mann fra Russland, han hadde bare to vintrer med skolegang bak seg. Mange år med indre kamp ga ham en sjelden innsikt og stor personlig erfaring med det kristne livet.

 

Hellige Siluan var fylt av kjærlighet. Han brukte store deler av døgnet til å be for alle, også sine fiender, for alle mennesker i hele verden, at de måtte bli frelst, for alle lidende, han gikk selv inn i lidelsene når han bad. 

 

Han var strengt selektiv med hva han brukte tida til, og leste ikke aviser. En gang fortalte noen ham hva som sto i avisene, og her er noen kutt fra samtalen:

 

Siluan: ”Jeg synes ikke noe om aviser og nyhetene der ( — ) avislesing sår uro i vårt sinn og hindrer den rene bønnen. (–)  Når sjelen ber for verden vet den bedre om all nød på jorden enn det som kan leses i avisene, og vet hva menneskene har behov for og lider med dem.

T: ”Hvordan kan sjelen av seg selv vite hva som skjer i verden?

Siluan:”Avisene skriver ikke om mennesker, bare om hendelser, og i tillegg usant; de gjør oss bare forvirret og vi får ikke greie på sannheten gjennom dem. Gjennom bønnen derimot renses vårt sinn slik at vi ser alle ting klarere.

 

En annen gang undret en lærd prestemunk seg over at høyt utdannede mennesker kunne få noe ut av å snakke med starets Siluan, ”han leser sikkert ingen ting”. Fader Methodius svarte: ”Han leser ingen ting, men gjør alt. Andre leser mye, og gjør ikke noen ting.

 

Ingrid Maria

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s