Bønnens preludium

I den siste tiden har jeg lest en god del litteratur som handler om stillhet og bønn, og i den forbindelse fant jeg frem en bok som jeg leste i min ungdom, men som siden har støvet bort i hyllen, nemlig Ole Hallesbys bok Fra bønnens verden.

Det er virkelig en klassiker uansett hvilken konfesjon man tilhører. I denne boken vier Hallesby et kapittel om stillhetens betydning i vårt forhold til Gud. Stillheten er en betingelse for å høre Guds røst, hevder Hallesby. Når den troende går inn i sitt lønnkammer alene, er det viktig å være stille. Pass på at du ikke straks begynner å tale til Gud, men la stillheten få virke på deg. Ja, la den valgte ensomheten få virke.
Når er du alene med Gud, og ikke trenger å ta hensyn til blikkene fra menneskene rundt deg, er det viktig å koble av fra alt det ytre og indre kaos som herjer i deg og utenfor deg. ”Gi Gud tid til å spille bønnens preludium inn i din adspredte sjel”, foreslår Hallesby.

Kanskje vi altfor ofte legger trykket på den aktive delen av bønnen, og er for ivrige med å snakke til Gud. Selvsagt er bønn også tale med Gud og har en aktiv side, men ikke bare det, og Hallesby sammenligner møtet med Gud med et møte med en lege. Han skriver:
”Tenk om du gjorde slik hos en lege: da din tur kom, gikk du inn til ham. Han bød deg en stol, du satte deg og begynte å snakke om dine smerter og vanskeligheter. Og når du hadde snakket både vel og lenge, så reiste du deg, hilste og gikk. Hva ville han tro? Ja, det er ikke godt å vite. Men helst ville han vel tenke at det var et vanvittig menneske som hadde forvillet seg inn til ham.”

Hvorfor er det så tungt å be? Kanskje her ligger noe av grunnen. Vi går ut igjen av lønnkammeret, som vi gikk inn. Ingen forandring, intet oppgjør, ingen tale fra Gud – for Han slapp dessverre ikke til. Pasienten (vi) ble verken undersøkt eller behandlet. Kanskje salmistens ord burde vært alle bønners utgangspunkt:

«Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine tanker. Se om jeg er på fortapelsens vei, og led meg på evighetens vei.” (Sal 139: 23-24).

Kim

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s