Herrens engler

 

Kirken tror ikke på engler! For Kirkens tro er troen på den éne Gud – Faderen, Sønnen og Ånden. Han er den magnetiske pol som fører våre liv i hans retning; vår tillit, bønn, lydighet, hengivenhet… Å tro på andre enn Ham, er å bryte det første bud: ”Du skal ikke ha andre guder enn meg”!

 

Men Kirken tror at engler finnes! Kirken tror de står for Guds trone og lovsynger, og at det er deres fellesskap vi slutter oss til når vi nå feirer gudstjeneste. Det er Kirkens tro at Guds engler omgir oss, oss til tjeneste og til hjelp. Nettopp derfor feirer Kirken alle Guds engler! Gjennom helgenene og englene viser Gud oss at vi kan tro på Ham og at vi at vi kan vente oss alt godt av Ham, slik barn kan vente seg alt godt fra sin far.

 

Den 24. oktober feirer Kirken fra gammelt av erkeengelen Rafael. Han er på sett og vis den minst kjente av erkeenglene; både Mikael og Gabriel er mer kjent enn ham. Vi leser om ham i den bibelboken som kalles Tobits bok (som hører med til de Deuterokanoniske bøkene i Skriften; og er med i den greske utgaven av Det gamle testamentet; Septuaginta).

 

Der leser vi at Rafael slår følge med Tobit – sønnen til den blinde og fromme Tobias. Med Rafaels hjelp blir Tobias seende igjen, men flere får et nytt syn for Guds makt og omsorg for menneskene. Navnet Rafael betyr derfor ”Legedom fra Gud” for han gjør helt igjen det som synd og ondskap hadde slitt i stykker.

 

I engelen Rafael ser vi Guds omsorg for alle som er underveis. I den gamle bønnen før en skal legge ut på reise, ber vi Gud: ”På fredens og lykkens vei lede oss den allmektige og barmhjertige Herre, og må erkeengelen Rafael bli sendt med oss på reisen, for at vi med fred, sundhet og glede må få vende tilbake til vårt hjem.” I tro på Guds omsorg, feirer vi også hans hellige engler!

 

 

fr. Erik Andreas

Advertisements

2 responses to “Herrens engler

  1. Hei
    Interesant å lese om Tobit og erkeengelen Rafael.
    Jeg lurte på om det finns noen norske bibler å få kjøpt som har med de Deuterokanoniske bøkene?

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s