Mer om himmelen

 

– eller himmelen på jorda. Jeg fortsetter der jeg slapp på min forrige bloggpost (”Eg er ein gjest i verda”). Det å lengte til himmelen kan hjelpe oss til å leve et bedre liv her på jorda. Salmedikteren Brorson skriver om det i salmen ”Stå fast, min sjel, stå fast”:

 

”når himlen er oss kjær

og lys og yndig

først da blir Herrens hær

i striden myndig.”

 

Noen mener kanskje at Brorson tar for sterkt i når han kaller de troende for en hær, ”Herrens hær.” Jeg vil heller si at Brorson er realist og ser virkeligheten i øynene. Selv kjempet han bl.a. mot griskhet og begjær, drukkenskap og utroskap i datidens julefeiring, og slo et slag for ”rett fornøyelse” (”I denne søte juletid”).

 

Også vi må være realister. Når julebordene nå snart setter inn for fullt og grådigheten i kjøpefesten før jul tar overhånd, kan noen hver av oss trenge å mobilisere. Da kan vi følge oppfordringen fra Brorson:

 

”Alt hva ditt hjerte vil

fra himlen vende

må overvinnes til

den siste ende”

 

     Ingrid Maria

Legg att eit svar

