«Eg er ein gjest i verda»

 

Etter en pilegrimsreise til Roma nylig, vil denne sangen ikke slippe taket. Jeg vet hvorfor. Vi var i katakombene utenfor byen. I etasje på etasje med underjordiske ganger gikk vi midt mellom gravene til de første kristne. En halv million skal ha blitt begravd her, mange av dem martyrer. Her på dette stedet, i små huler og rom, nær de helliges graver, feiret Romas første kristne messer. Det gjorde også vår lille pilegrimsflokk fra Norge. Prestens ord om at de døde ikke er døde, men kan både se og høre og synge, og de priser Gud i himmelen, ble spesielt virkelige der og da. I nattverdliturgien blandet vi våre røster med deres og sang ”Hellig, hellig, er Herren Sebaot” – ”Amen, ja kom Herre Jesus”. Evigheten, vårt egentlige hjemland, kom så nært.

 

Eg er ein gjest i verda

på reis som framand her

Den trøyst eg har på ferda:

Min heim i himlen er.

Langt bort om tiders strand

der strålar livsens land

Eg er ein gjest i verda

min heim i himlen er. (Norsk salmebok nr. 857)

 

Å lengte til himmelen er en viktig del av den troendes liv. Det påstås at denne lengselen er mangelvare hos moderne kristne. Sangene om himmelen har forstummet. Egentlig narrer vi oss selv om vi tror at himmellengsel er verdensflukt og å glemme livet her og nå. De som vet bedre, våre helgner og kristne mystikere viser oss at det å være himmelvendt er å bli mer jordvent og realistisk, Vi blir bedre istand til å se den egentlige virkeligheten i alt som er til: i gleden og sorgen, i den gode latteren, i mennesker vi møter, i solstrålen som bryter frem akkurat i rette tid, i den daglige kampen mot ondskapen som herjer i oss og omkring oss —   Dette er et mysterium som vi får del i gjennom kirkens messe der møtestedet mellom tid og evighet finnes, og der vi lærer å be.

 

 

Ingrid Maria 

2 responses to “«Eg er ein gjest i verda»

Legg att eit svar

